Udgivet i

VPN service deler data med Facebook

Gør din VPN leverandør?

Det er helt sikkert, at bruger du VPN har du omtanke for dit privat liv.

I forbindelse med den seneste tids ravage om misbrug af Facebook data er det gået op for de fleste at flere ting som må anses som private ikke er uden for rækkevidde – og det kan spores så langt som til hvilken VPN udbyder du bruger.

Hvad snakker du om?

vpnMentor opdagede at nogle VPN udbyderes websites og deres forhold til Facebook kunne udgøre en risiko i forbindelse med brugeres privatliv.

vpnMentor gav sig til at undersøge næsten 300 VPN udbydere og de lagde ikke fingrene i mellem. vpnMentor får provision af flere udbydere såfremt brugere køber VPN forbindelse efter et besøg på vpnMentors website. Det er der ikke noget galt med – vpnMentor skal jo leve af et eller andet – man må rose vpnMentor for at de ikke går let hen over dem de får provision fra.

Du kan læse meget mere på linket i slutningen af dette indlæg.

Det vpnMentor undersøgte var brugen af den såkaldte Facebook pixel på de forskellige leverandørers websites. Men – spørger du – hvad er det der er så farligt ved den pixel?

Jo – denne pixel skal hjælpe med at overbevise brugere om at de skal købe VPN og det gøres via målrettede reklamer for VPN. Det betyder at mulige kunder der har besøgt en VPN leverandørs website vil blive “velsignet” med en reklame der kun bliver vist for dem – såfremt websitet bruger denne remarketing pixel.

Ved at lægge denne pixel på deres website begynder en VPN leverandør at sende masser af data til Facebook og i sammenhæng med andre Facebook services som fravalg af reklamer og mulige kunder åbner det for muligt læk af personlig information.

  1. Facebook kan forudsige hvilke brugere der vil købe VPN ved at filtrere dem der allerede har gjort det. Alene det at Facebook kan vide hvem der har købt VPN er problematisk.
  2. Baseret på dem der har købt VPN og deres venner og bekendte kan Facebook skabe en liste over mulige kunder for VPN – også selvom de aldrig har besøgt et website med denne pixel.

Det store spørgsmål er så: Hvad sker der med alle disse data hvis Facebook afleverer dem enten frivilligt eller ved tvang?

Facebook bruger deres data hver dag – til at gøre reklamerne bedre – i virkeligheden for brugeren en mere pågående markedsføring.

Et større problem kunne være hvis USAs regering ville tvinge Facebook til at aflevere en liste over brugere som har VPN – eller måske har det – og de vil være nødt til at aflevere de data selv om brugerne måske slet ikke bor i USA.

Spred budskabet om vores ret til privatliv og vores ret til at store firmaer ikke skal kunne gætte sig til det de ikke ved.

Facebook pixel’en er en pest der burde lovgives imod.

Kilde: https://www.vpnmentor.com/blog/report-vpns-share-data-users-facebook/